Cookies lišty od ledna 2022 povinné ze zákona

zpět na blog

Víte o změně zákona stran práce s Vašimi návštěvníky a jejich cookies pro Google Analytics, Google Ads, Sklik, Facebook (obecně zejména pro retargeting) a další nástroje?

V lednu 2022 vstupuje v platnost zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích.

Podle tohoto zákona musí jakékoli předávání dat třetím stranám uživatelé aktivně odsouhlasit. Bez aktivního souhlasu se předpokládá, že uživatel nesouhlasí a data nemohou být předávána. Pokud uživatel souhlas neudělí, pak není možné ani sledovat jeho pohyb pomocí Google Analytics (až na speciální nastavení které si popíšeme někdy jindy) ani sbírat publika pro remarketingové kampaně nebo mít na webu formuláře pro Vaše návštěvníky. Pokud využíváte jakoukoli formu online marketingu, pak se musíte tomuto nařízení přizpůsobit

Co tedy musíte konkrétně udělat?

Jednoduše řečeno sbírat souhlasy od návštěvníků vašich stránek a podle toho, zda vám je dají nebo ne, spouštět další nástroje (jako například Google Analytics).

Pro sběr souhlasů se využívá tzv „cookies lišt“. Na trhu je široká nabídka již hotových řešení v různém stavu rozpracovanosti. Pojďme se podívat na to, co konkrétně musíte udělat:

  1. Technicky zprovoznit lištu a pozor na to, aby uměla vše níže uvedené :
    1. logovat udělený souhlas,
    2. dát uživateli možnost souhlas odebrat,
    3. dát uživateli možnost udělit souhlas nebo nesouhlas obecně, ale s konkrétním typem cookies.
  2. Je nutné správně kategorizovat, která cookies Váš web používá:
    1. například je nutné zařadit do skupin: ‘ analytické ‘ marketingové ‘ funkční / nutné
    2. cookies jsou například: _gcl_au, _ga, _gid, sid, renderid, _gat_UA-xxxx,
      Víte vůbec jaké cookies Váš web používá?
  3. Uvádět seznam vendorů, kterým stránka sbíraná cookies předává. Znáte je všechny?
  4. Sepsat správné všechny právní texty. Budete toto vše zásadní psát sami, nebo využijete služeb právníka?
  5. Správně ošetřit vzhled a funkčnost tlačítek – viz příklad pokuty z Francie, citace: „CNIL zjistil, že webové stránky facebook.com, google.fr a youtube.com neumožňují odmítnout soubory cookies tak snadno, jako je přijmout“.

Rozhodně doporučujeme zvolit možnost komplexního řešení, které umí toto vše ošetřit a zároveň jeho tvůrci sledují právní vývoj, kterému se přizpůsobují.

Nicméně výše uvádíme pouze výčet, co musí umět samotný nástroj pro sběr a evidenci souhlasů. Dále s těmito souhlasy musíte nakládat a ošetřit všechny další nástroje, které váš web využívá v závislosti na cookies. Tedy ošetřit, že pokud konkrétní uživatel nesouhlasí, pak jeho cookies nebudete používat, a tedy nebudete používat například Google Analytics nebo remarketingové kódy.

  1. pokud uživatel neudělil souhlas s analytickými cookies, pak není možné pouštět na webu klasické Google Analytics a jiné nástroje,
  2. pokud uživatel neudělil souhlas s marketingovými cookies, pak není možné pouštět na webu retargetovací skripty (kódy) Facebooku, Skliku, Googlu, Adformu apod…

Co to tedy znamená? Programátor musí vyřešit, že souhlas uživatele někde uloží a teprve poté, než spustí na webu nástroje třetích stran, ověří, zda konkrétní nástroj smí pro konkrétního uživatele spustit. Případně toto musí vyřešit správce Tag Manageru ve kterém se kódy ovládají.

Jaké jsou alternativy

Ošetřit práci s cookies je od ledna právní nutnost. Možnosti jsou následující:

  1. Zrušit na vašem webu veškeré cookies třetích stran (analytické, reklamní, technické, sociální sítě…). Pokud váš web nebude používat cookies třetích stran, pak mu odpadá tato starost.
  2. Jít cestou vytvoření vlastního nástroje – je nutné zapojit vývojáře, právníka a marketingového odborníka.
  3. Využít hotové řešení, ale opět je nutné zapojit několik profesí pro vytvoření konkrétního vzhledu a kategorie pro vaše stránky
  4. Využít placený modul – hodně ulehčí práci, ale stále jej potřebujete nakonfigurovat pro váš konkrétní web a napojit do dalších nástrojů, které využíváte, jako jsou například Google Tag Manager, Sklik remarketing, Google Ads retargeting…
  5. Využít naší komplexní službu. Dané problematice se věnujeme na denní bázi a víme, jaké podmínky musíme splnit, aby vyhovovaly novým požadavkům.  

Nevíte si s tímto probléme rady? Neváhejte nás kontaktovat.

David Bauckmann

director of planning team

Všechna práva vyhrazena © Programmatic Media s.r.o.