Historie online rekamy od prvního banneru až po konec cookies

zpět na blog

První digitální reklama byla realizována poměrně nedávno, a to 27.10. 1994 - pro upřesnění se jednalo o první reklamu na online médiu - tedy reklamní banner. Publikovala ji společnost AT&T a byla k vidění na webu HotWired.com. Takto vypadala:

první-online-reklama-at&t

Z dnešního pohledu je na této zlomové události několik pozorhodných bodů:

  • Žádná jiná online reklama předtím neexistovala, proto lidé ani nevěděli že se na ní dá klikat. Z toho důvodu je tato výzva na banneru přímo uvedena.
  • Dnes je jasné že z reklamy se dá prokliknout na webovou stránku. Tehdy to byla novinka a klient si musel nechat pro tyto účely stránku vyrobit. 
  • Proklik (CTR) této reklamy byl neuvěřitelných 44%1. Dnes se u běžné bannerové reklamy pohybujeme o tři řády níže.
  • A zajímavý je i předmět kampaně. Banner byl součástí kampaně “You will”, která v té době představovala futuristické možnosti. Z dnešního pohledu je až zarážející, co všechno se za těch několik desítek let stalo běžnou součástí našeho života. Reklamní videospoty jsou dnes například běžně dostupné na Youtube2

Online reklama se velmi rychle a strmě rozvíjela a s ní vzniklo několik dnes již velmi známých společností a řešení. V krátkosti níže jmenujeme několik z nich3:

  • V roce 1996 vzniklo ad serverové řešení DoubleClik (později v roce 2007 koupené Googlem). Nejednalo se o jediný ad server, ale z dnešního pohledu nejznámější. Obecně technologie ad servingu umožnila jednoduše spravovat online reklamu. Bez ad serveru bylo nutné každou reklamu do webu vložit ručně vývojářem. Ad servery předaly tuto možnost i lidem bez přímého přístupu do HTML kódu. Zároveň umožnily reklamu cílit podle některých kritérií a nabídly statistiky dosažených metrik.
  • V roce 1996 vznilo sdružení IAB.
  • Google vyhledávač se zrodil v roce 1998 v přímé reakci na vzrůstající počet www stránek. Do té doby existovaly pouze katalogy stránek jako například AltaVista.
  • V roce 2000 Google představil nástroj AdWords, který revolučním způsobem změnil způsob placené reklamy ve vyhledávačích. Mimochodem, model platby za kliknutí (PPC) byl do AdWords přidán až v roce 2002.
  • Facebook byl spuštěn v roce 2004, Twitter 2006, Istagram 2010…
  • V roce 2010 bylo založeno OpenRTB Consorcium a krátce na to byl vydefinován standard OpenRTB. V následujících dvou letech se masivně rozvíjely DSP, SSP a další systémy pro práci s automatizací online reklamy. Tedy objednávky už nebylo potřeba posílat mailem či faxem, ale display reklama se začala prodávat online. 
  • Řešení Prebid.sj pro jednodušší práci s header biddingem vzniklo v roce 2015 a od té doby se řešení header biddingu začalo masově šířit.
  • V roce 2006 byly podle dat IAB poprvé investice (spendy) do mobilní reklamy vyšší než do desktopové.
  • V roce 2007 představil Apple iPhone. Google ho pak rychle následoval s Android OS. Tyhle systémy zcela změnily pravidla hry. V přímém důsledku masivního rozšížení chytrých telefonů se náklady na internetové připojení snížily a dnes je pro nás “být online”, stejně samozřejmé, jako to, že funguje elektřina. Po roce 2007 začíná masivní nárůst počtu prodejů chytrých (mobilních) zařízení, který zároveň násobně převyšuje útlum prodeje klasických stolních počítačů (viz graf níže). 
  • V posledních letech se Apple rozhodl přestat ve svých systémech používat cookies. Postupně jej následovaly i další provozovatelé internetových prohlížečů a aplikací. Cookies postupně opustily všichni provozovatelé až na Google, který plánuje skončit s cookies v roce 2024 (ale už 2x datum odložil). 
  • V roce 2018 začala platit právní úprava Evropské Unie s označením GDPR, která zásadním způsobem změní práci s osobními daty a dosavadní běžný princip OPT-OUT změnila na OPT-IN. V ČR je plně aplikovaná od začátku roku 2022.
smartphone-industry-darfs-pcs

 Zdroj: https://econsultancy.com/programmatic-advertising-a-brief-history-predictions-for-the-future/ 

 


https://www.theatlantic.com/technology/archive/2017/04/the-first-ever-banner-ad-on-the-web/523728/
https://www.youtube.com/watch?v=TZb0avfQme8&feature=emb_imp_woyt
https://oko.uk/blog/the-history-of-online-advertising

David Bauckmann

director of planning team

Všechna práva vyhrazena © Programmatic Media s.r.o.