Reklama jako reakce na konkurenci

zpět na blog

Souboje mezi konkurenty na marketingových polích jsou na denním pořádku. Pomocí reklam se snaží zesměšnit jeden druhého. Z poslední doby je známý souboj Ikea vs. výrobce luxusních kabelek Balenciaga, ale říká vám něco „Burgerová válka“ nebo „Soda Wars“? 

Jejich nová kožená taška totiž nápadně připomíná svoji švédskou sestřenici. Jen s jedním rozdílem. Je kožená a stojí přesně o 2 144,01 dolarů více. A Ikea na to reagovala po svém. Udělala si z toho legraci. Svoji tašku vkusně naaranžovala a vytvořila 6 znaků, podle kterých ji zaručeně poznáte. Za upozornění stojí především poslední bod „Stojí pouze 0,99 dolarů“. Tato reakce na počínání jiných firem není ojedinělým případem. Pojďme si připomenout ty nejvýraznější z nich.

MCDONALD VS. BURGER KING

„Burgerová válka“ nebo „bigmac vs. whopper“, jak se často tento souboj nazývá, je již zaběhlou písničkou. Datuje se do poloviny 20. století, kdy Burger King uvedl na trh svůj úspěšný „velký burgr“ Whopper, což donutilo McDonald reagovat podobným produktem, tedy Bic Macem.

Boj o přízeň spotřebitelů vyvrcholil minulý rok ve Francii. McDonald na jednu ze silnic umístil dvě cedule. Jednu menší s nápisem „McDonald – just 5 kilometres away“ a tu druhou, daleko vyšší, s přesným popisem 258kilometrové cesty k nejbližšímu Burger Kingu. Vtipná reklama však nebyla dlouho bez reakce.

Burger King natočil video, kde mladá rodina přijíždí k pobočce konkurenta. Objednává si však pouze velkou kávu, aby dle jejích slov: „byla připravená na dlouhou cestu do Burger Kingu“. Souboj se dočkal obrovského zájmu a proletěl celým světem.

 

 

PEPSI VS. COCA-COLA

Tzv. „Soda wars“ mezi jednoznačnými lídry na trhu slazených nápojů probíhá již od roku 1970. Často žabomyší války o nedůležité pozice měly svůj vrchol v roce 1975. V Pepsi challenge byli náhodní spotřebitelé podrobováni slepému testu chuti, kdy měli rozhodnout, který z obsahů plechovek je lahodnější. Výsledky dopadly ve prospěch Pepsi, a to právě na úkor Coca-Coly. Ještě několik let poté společnost Pepsi čerpala ze svého triumfu, což nakonec pomohlo v roce 1986 k debaklu nové receptury Coca-Coly - New Coke.

 

Reklama jako reakce na konkurenciReklama jako reakce na konkurenci

Zdroj:
Pepsi: https://en.wikipedia.org/wiki/Pepsi_Challenge#/media/File:Pepsi_Challenge.jpg
Cola: https://en.wikipedia.org/wiki/Pepsi_Challenge#/media/File:CokePepsiChallenge.jpg

APPLE VS. MICROSOFT APPLE

„Hi, I’m a Mac, and I’m a PC“ Microsoft: „I’m a PC“

Známý dialog se stal spouštěčem veřejného sporu mezi Applem a Microsoftem. Ten se minulý rok dočkal pokračování po letech. A opět se hlavním tématem stává otázka: „Co je vlastně počítač?“

Apple při uvedení svého produktu iPad Pro zdůrazňoval, že se jedná o další krok výpočetní techniky, která plnohodnotně nahrazuje počítače. Microsoft však reagoval prostřednictvím svého hlasového asistenta Cortana. Ten porovnává iPad s jejich nejnovějším notebookem. Cortana v popisu především zmiňuje, že iPad nemá žádné komponenty tradičního PC, jako jsou aplikace, porty, procesor nebo pevná klávesnice.

Richard Mužátko

Richard Mužátko

content specialist

Všechna práva vyhrazena © 2023 WeLove Media s.r.o.